- Výsledky spoločností Wells Fargo, Ally a Fifth Third vysielajú varovania.
- “Stále máme veľmi dobrý pocit z nových úverov,” generálny riaditeľ spoločnosti Ally.
Bloomberg informoval, že najväčšie americké banky varujú pred problémami v oblasti úverov na kúpu automobilov, pričom klesajúce ceny ojazdených automobilov môžu spôsobiť, že dlžníci budú mať problémy.
Wells Fargo & Co. uviedla, že vyššia miera strát pri úveroch, ktoré poskytla koncom minulého roka, prispela k zvýšeniu odpisov za dané obdobie. Spoločnosť Ally Financial Inc., druhý najväčší poskytovateľ úverov na autá v krajine, zaznamenala v treťom štvrťroku štvornásobný nárast odpisov retailových úverov na autá. A spoločnosť Fifth Third Bancorp uviedla, že obmedzuje poskytovanie úverov.
Podľa údajov aukčnej spoločnosti Manheim sa ceny ojazdených automobilov v treťom štvrťroku prepadli o 7 %, čo je najhorší pokles od hlbokej globálnej finančnej krízy (tu). Investori sa obávajú, že ak spotrebitelia nakoniec budú dlhovať viac, ako je hodnota ich vozidiel, môžu prestať splácať a nechať vozidlá zabaviť.
“Na jednej strane došlo k skutočnému zníženiu marží pri výrobe nových automobilov a na druhej strane k poklesu cien ojazdených automobilov,” povedal v rozhovore výkonný riaditeľ spoločnosti Fifth Third Tim Spence. “To spôsobilo, že sme trochu obmedzili výrobu” úverov.
Spoločnosť Ally tento týždeň varovala investorov, že čistá miera odpísaných úverov sa môže v budúcom roku vyšplhať na 1,6 %, čo predstavuje skok oproti 1,05 % v treťom štvrťroku. Napriek tomu zostávajú pod úrovňou spred pandémie (tu)a výkonný riaditeľ Jeffrey Brown bol neoblomný, že jeho spoločnosť nemusí obmedzovať poskytovanie úverov.
“Stále máme veľmi dobrý pocit z nových úverov, ktoré dnes poskytujeme,” povedal Brown. “Neustále znižujeme marže tam, kde vidíme prírastkové rizikové oblasti. Analytika, ktorá za tým stojí, je veľmi robustná – každý týždeň vedieme rozhovory o úveroch a upravujeme buy-box – takže je to veľmi plynulé prostredie.”
Keď spoločnosť Wells Fargo začala v minulom roku po prvýkrát zaznamenávať známky vyššej miery straty z poskytnutých úverov, rýchlo pristúpila k sprísneniu štandardov upisovania. Tieto zmeny spolu s vplyvom pretrvávajúcich obmedzení v dodávateľskom reťazci spôsobili, že objem poskytnutých úverov na autá sa v treťom štvrťroku oproti predchádzajúcemu roku znížil o 40 %.
Ceny ojazdených automobilov v prvých dňoch krízy Covid-19 prudko vzrástli, čo prinútilo dlžníkov, ktorí si ich vtedy kúpili, zaplatiť za svoje vozidlá viac – a vziať si väčšie úvery. Títo zákazníci teraz prehodnocujú, či sa im oplatí splácať svoje záväzky, čo by mohlo byť “pre sektor autofinancovania v budúcnosti náročné”, povedal v rozhovore generálny riaditeľ spoločnosti KeyCorp Chris Gorman.
Hoci ceny ojazdených automobilov odvtedy klesli, sú stále vyššie ako pred pandémiou. Spoločnosť Fifth Third zaznamenáva viac spotrebiteľov – najmä tých s horším úverovým hodnotením, ktorým zvyčajne neposkytuje úvery – ktorí sa snažia získať ústupky od veriteľov, aby si mohli ponechať svoje vozidlá, povedal riaditeľ pre úvery Richard Stein.
“Ľudia, ak majú prácu, si chcú ponechať svoje auto – nechcú si ísť kúpiť nové,” povedal Stein. “Robia veľa vecí, aby si udržali svoje auto a aby zostali aktuálni alebo aby sa dohodli s veriteľmi.”