Na južnom brehu rieky Amur, ktorá vedie pozdĺž ruských hraníc, je jeden z najdostupnejších trhov s nehnuteľnosťami v Číne. Keď priemerný dvojizbový byt v Pekingu môže stáť 1 milión dolárov, investori môžu taký kúpiť v meste Hegang za 10 000 dolárov. Ekonomika Hegangu, ktorá je takmer úplne závislá od ťažby uhlia, je už roky na hrane. Zdá sa, že pandémia ju posunula za túto hranu. Miestni predstavitelia 23. decembra oznámili, že mesto zmrazilo nábor a začalo fiškálnu reštrukturalizáciu. Tá môže byť v Číne prvá, ale je nepravdepodobné, že posledná.
Zatiaľ čo pobrežné provincie so silným exportným sektorom prekonali prepuknutie ochorenia Covid-19 relatívne dobre, miestne vlády vo vnútrozemí sú pod silným ekonomickým tlakom. Ten len zhoršilo rozhodnutie Pekingu ovládnuť trh s nehnuteľnosťami. Nielenže to prinútilo staviteľov domov, ako je Evergrande, aby zaznamenali obrovské neplnenia si záväzkov, prečítajte si viac , ale znížilo to predaj pozemkov, ktoré sa v priemere podieľajú na fiškálnych príjmoch miest približne jednou tretinou.
To znamená, že aj keď developeri nesplatia dlhopisy a obchodné úvery a nechajú projekty napoly dokončené, neslávne známa čínska armáda samosprávnych finančných prostriedkov by skolabovala. V aprílovom dokumente štátneho kabinetu sa navrhovalo, aby sa nefunkčným obchodným spoločnostiam povolil bankrot. Ich nesplatený dlh dosiahol na konci roka 2020 8 biliónov dolárov, odhaduje Goldman Sachs, čo zodpovedá približne polovici hrubého domáceho produktu Číny; minulý rok tiež nahradili developerov ako najväčších čínskych emitentov dlhopisov v zahraničí, pričom dlhopisy v hodnote 31 miliárd dolárov budú splatné v roku 2022.
LGFV sú zvláštnosťou v oblasti politiky. Boli vynájdené, viac-menej, počas globálnej finančnej krízy v roku 2007, aby umožnili úradníkom obísť centrálny zákaz priamych pôžičiek zo strany miestnych vlád, čo umožnilo regiónom rýchlo zvýšiť zadĺženosť. Dnes existujú v šedej zóne, vytvorené na oficiálne použitie, ale technicky nie sú zaručené. Mnohé z nich obsahujú majetok pochybnej kvality: cesty nikam, prázdne letiská. Reformy na provinčnom trhu s dlhopismi v roku 2015 ich mali urobiť nepotrebnými, no stále existujú a mnohé sa výrazne podieľajú na primárnom rozvoji pozemkov pred predajom pozemkov developerom, čím sa stali priamymi obeťami zastavených ponúk a ochladzovania cien. Veľká časť ich dlhu bola prebalená do produktov správy majetku predávaných obyčajným ľuďom. Tvoria tiež veľkú časť dlhov malých bánk.
Podľa odhadov S&P Global Ratings sa teraz môže predaj pôdy po zlom roku 2021 znížit o ďalších 20 %. Napriek tomu, že Peking nedávno toleroval nesplácanie zo strany štátnych podnikov a napriek zjavnej nedostatočnej ziskovosti a pochybnej správe mnohých LGFV, niektorí investori sú stále presvedčení, že budú chránení. Miestne ratingové agentúry udelili investičné stupne tým, ktorí majú veľmi slabý úverový profil, ukázala novembrová analýza CreditSights.
Rovnako ako v prípade developerskej spoločnosti Shimao Group (0813.HK), ktorá bola hodnotená investičným stupňom, až kým v januári náhle nezačala zlyhávať(tu). Existuje menšia pravdepodobnosť že vysoko výnosné dlhopisy LGFV s podradným hodnotením klesnú, ako že emisie s nižším výnosom z bohatých regiónov majú nesprávne ceny. Koniec koncov, je stále ťažšie pred sebou kopať plechovku, keď sa od Xianu po Tianjin rozhárajú nové ohniská epidémie Covid-19. V Lanzhou, hlavnom meste provincie Gansu, je tento rok splatných 14 miliárd juanov (2,2 miliardy USD) dlhopisov LGFV, čo zodpovedá takmer polovici fiškálnych príjmov mesta v roku 2021 na S&P. Čínske médiá uviedli, že regulačné orgány obmedzujú vydávanie domácich dlhopisov LGFV a zabraňujú účasti tých z chudobnejších regiónov, čo sťaží predĺženie existujúceho dlhu. Niektorí sa pokúsia zbaviť týchto aktív, ale nemusí to byť ľahké.
Rovnako ako v prípade nehnuteľností, aj tu je otázka, aký tvrdý môže byť Peking voči najchudobnejším častiam krajiny, keď sa širšia ekonomika kolíše. Ak chce centrálna vláda stimulovať rast, musí sa spoliehať na mestá a obce, aby urobili svoju časť. Niektoré majú schopnosť získavať finančné prostriedky prostredníctvom cielených dlhopisov špeciálne na výdavky na infraštruktúru, iné však budú potrebovať záchranné lano, aby sa udržali nad vodou. Tak či onak, investori a veritelia si budú musieť dávať pozor kam stúpajú.