- Prepisy z chatovacej miestnosti ukazujú “farbistý, ponižujúci jazyk
- Banka zostala jediným obžalovaným v súdnom procese v súvislosti s údajnou dohodou o spreadovej kontrole
Bývalý šéf devízovej divízie Credit Suisse Group AG porotcom povedal, že “nemal rád”, keď sa jeho obchodníci zúčastňovali na chatových miestnostiach s inými bankami, pretože komunikácia s konkurenciou bola spojená s rizikom.
“Ale uvedomoval som si, že je to cenné.”
Steve Yanez v piatok vypovedal v rámci skupinového súdneho procesu v prípade žaloby investorov, ktorí tvrdia, že banka využívala online chatovacie miestnosti na stanovenie rozpätí medzi ponukou a dopytom pri menových obchodoch s inými veľkými bankami, čo viedlo k väčším ziskom. Hoci chaty predstavovali určité riziko, boli užitočným nástrojom na transparentnosť trhu, meranie likvidity a získavanie “farieb” trhu, povedal Yanez.
“Nepovedali sme, že nemôžu hovoriť o spreadoch,” povedal Yanez, ktorý bol v rokoch 2008 až 2011 vedúcim oddelenia FX. “Pokiaľ to bolo všeobecné a netýkalo sa to konkrétneho klienta.”
Credit Suisse je poslednou zo 16 bánk, ktoré čelia hromadnej žalobe, ktorá ich obviňuje z manipulácie devízového trhu od konca roka 2007 do roku 2013 v rozpore s americkým protimonopolným zákonom.
Porotcom boli ukázané početné prepisy z chatu, ktoré občas obsahovali to, čo americká okresná sudkyňa Lorna Schofieldová charakterizovala ako “farbistý jazyk, nadávky, necitlivé alebo ponižujúce vyjadrenia”. Sudkyňa upozornila porotcov, aby sa tým nenechali ovplyvniť pri posudzovaní prípadu.
Yanez vypovedal ako svedok Credit Suisse, pričom často ospravedlňoval konkrétne komentáre v chate ako nevinné pokusy pochopiť stav trhu v konkrétny deň alebo v jednom prípade ako “trhové chvastanie dieťaťa”.
Yanez povedal, že konšpirácia s cieľom rozšíriť spready bola opakom toho, o čo sa Credit Suisse v tom čase snažila, a to zvýšiť svoj podiel na trhu obchodovania s devízami.
“Ak ukážete širšie rozpätie, nebudú vás popravovať,” povedal Yanez porotcom. “Obchod dostane niekto iný.”
Do konca roka 2017 sa ostatné banky vrátane Citigroup Inc, UBS Group AG, Barclays Plc, JPMorgan Chase & Co, HSBC Holdings Plc a Deutsche Bank AG dohodli na zaplatení celkovej sumy 2,3 miliardy USD, čo je jedno z najväčších protimonopolných vyrovnaní v histórii. Napriek účasti na rokovaniach o urovnaní sa Credit Suisse nepodarilo dosiahnuť dohodu.
Porotcovia v súdnom procese, ktorý sa začal v utorok, budú zisťovať, či v odvetví existovalo sprisahanie s cieľom stanoviť ceny, a ak áno, či sa na ňom Credit Suisse podieľala. Credit Suisse zostala sama za stolom obhajoby a okrem seba musí obhajovať aj zvyšok devízového priemyslu.
Ak porotcovia zistia, že Credit Suisse konšpirovala s cieľom stanoviť ceny, klienti môžu neskôr vymáhať náhradu škody v individuálnych konaniach.
Porotcovia v piatok sledovali videozáznam bývalej obchodníčky Credit Suisse Natalie Williamsovej, ktorá povedala, že niektoré z online komentárov mali byť “ironické”, vrátane názvu jednej z chatovacích miestností, na ktorých sa zúčastnila: “Yen Cartel”.
V jednej z konverzácií účastníci diskutovali o rozpätí menových párov v jenoch, ktoré jeden z obchodníkov charakterizoval ako “príliš tesné”.
“Pokiaľ sa všetci nerozhodneme ho rozšíriť,” reagoval iný. “Máme tú moc.”
“Vtip”
Williams povedal, že táto poznámka v skupine s obchodníkmi zo “štyroch alebo piatich bánk s veľmi malým podielom na trhu, s veľmi malým objemom obchodov” nebola myslená vážne.
“Myslím, že sme si len robili žarty,” povedala.
V úvodných vyjadreniach právny zástupca žalobcov uviedol (tu), že banka bola súčasťou “konšpiračnej siete”. Advokát Credit Suisse uviedol, že “menšie izolované veci” boli použité na nespravodlivé obvinenie z väčšieho sprisahania.
Podľa agentúry Bloomberg Intelligence banka v jednom momente čelila potenciálnej zodpovednosti vo výške 19 miliárd USD, ktorá vychádza z trojnásobného odškodnenia, ktoré je štandardom v prípadoch určovania cien. Žaloba nadväzuje na viac ako desať rokov staré vyšetrovanie určovania cien na menovom trhu, ktoré vyústilo do mnohých urovnaní a trestných stíhaní. Svedkovia mali často problém spomenúť si na konkrétne online konverzácie z toho obdobia.
Žalobcovia tvrdia, že obchodníci Credit Suisse boli zapojení do diskusných chatov, v ktorých sa diskutovalo o americkom dolári, eure, britskej libre, austrálskom dolári, švajčiarskom franku, českej korune, izraelskom šekeli, poľskom zlotom a juhoafrickom rande.
Prípad sa volá In Re Foreign Exchange Benchmark Rates Antitrust Litigation, 13-cv-7789, okresný súd USA, južný okres New York (Manhattan).