Bloomberg informoval, že dodávky, ktoré podporili odbyt Moskvy, budú mať problémy s doručením pred začatím obmedzení zo strany EÚ.
Sankcie Európskej únie zamerané na vývoz ropy z Ruska môžu mať už teraz, šesť týždňov pred tým, ako majú vstúpiť do platnosti, svoj vplyv.
Námorné dodávky ropy z Ruska klesli za sedem dní do 21. októbra na päťtýždňové minimum, čo stiahlo nadol aj štvortýždňový priemer.
Znížené objemy v kombinácii s najnižšou colnou sadzbou na zámorské dodávky od februára 2021 znížili týždenné príjmy Kremľa z predaja ropy na najnižšiu úroveň od februára, keď Moskva nariadila vstup svojich vojsk na Ukrajinu.
Prinajmenšom jedna z troch krajín, ktoré pomohli Moskve udržať vývoz ropy po invázii na Ukrajinu, možno aspoň dočasne obmedzuje nákupy ruských barelov. Zatiaľ čo toky do Číny a Indie zostávajú stabilné, dve kľúčové indické rafinérie zastavili spotové nákupy ruskej ropy, ktorá by prišla po tom, ako 5. decembra vstúpia do platnosti sankcie EÚ, ktoré pripravia plavidlá o poistenie a ďalšie služby.
Zásielky z ruských tichomorských prístavov sa do čínskych dovozných terminálov dostanú len za niekoľko dní a podobne krátka je aj cesta z Čierneho mora do Turecka. Naproti tomu zásielky do Indie trvajú niekoľko týždňov, čím sa zvyšuje riziko, že sa na ne sankcie vzťahujú ešte pred ich príchodom.
Najkratšia cesta do Indie z ruského čiernomorského prístavu Novorossijsk trvá približne dva a pol týždňa. V prípade zásielok do Indie z tichomorského prístavu Kozmino sa doba plavby predĺži na tri a pol týždňa a z vývozných terminálov v Baltskom mori alebo na ruskom arktickom pobreží na viac ako mesiac.
Čas na dodávku ropy zo vzdialených prístavov do Číny a Indie pred zákazom EÚ sa kráti >tu<. Tankeri, ktoré sa teraz nakladajú v Primorsku alebo Ust-Luge, pravdepodobne nedorazia do vypúšťacích terminálov v Číne pred týmto termínom. Dodávky do Indie môžu pravdepodobne pokračovať približne do 7. novembra, kým sa nevyčerpá poistné krytie, kým sú ešte na vode.
Toky do Číny, Indie a Turecka dosiahli v júni maximum 2,2 milióna barelov denne. Za štyri týždne do 21. októbra sa tento počet znížil približne o 330 000 barelov denne. Objem na tankeroch, ktoré ešte len majú ukázať konečné destinácie, však zostáva veľký a zodpovedá viac ako 310 000 barelom denne.
To komplikuje úlohu monitorovania ruského vývozu, ale väčšina týchto plavidiel končí v Indii a menší počet smeruje ďalej na východ do Číny. Ale aj pri započítaní týchto lodí do výpočtu sa ukazuje pokles kombinovaného toku ruskej ropy do Turecka, Číny a Indie na trojtýždňové minimum.
Obchodné domy a rafinérie sa medzitým predháňajú v rezervovaní skladovacích nádrží v Rotterdame v nasledujúcich mesiacoch, keďže očakávajú, že po nadobudnutí účinnosti sankcií EÚ dôjde k obmedzeniu dodávok. To viedlo k nárastu objemu ruskej ropy smerujúcej do terminálu v Severnom mori, pričom toky vzrástli na najvyššiu úroveň od začiatku septembra v priemere za štyri týždne.
Toky ropy podľa miesta určenia:
Celkový vývoz sa v priemere za štyri týždne znížil z najvyššej hodnoty od polovice augusta, ale už druhý týždeň zostáva nad úrovňou 3 mil. barelov denne. K poklesu prispeli nižšie toky do Ázie a južnej Európy.
Všetky údaje nezahŕňajú náklad označený ako kazašská trieda KEBCO. Ide o zásielky spoločnosti KazTransoil JSC, ktoré prechádzajú Ruskom na vývoz cez Ust-Lugu a Novorossijsk.
Kazašské barely sa miešajú so surovinou ruského pôvodu, aby sa vytvorila jednotná vývozná trieda. Od ruskej invázie na Ukrajinu Kazachstan svoje zásielky preznačil, aby ich odlíšil od zásielok ruských spoločností. Tranzitná ropa je osobitne vyňatá zo sankcií EÚ na ruské námorné dodávky, ktoré majú nadobudnúť účinnosť v decembri.
Európa
Ruský vývoz ropy po mori do európskych krajín sa zvýšil a za štyri týždne do 21. októbra vzrástol na 760 000 barelov denne. V porovnaní s obdobím do 14. októbra sa tok zvýšil o 23 000 barelov denne, t. j. o 3 %. Tieto údaje nezahŕňajú dodávky do Turecka.
Objem zásielok z Ruska do severoeurópskych krajín sa za štyri týždne do 21. októbra zvýšil. Všetky zásielky smerovali do skladovacích nádrží v Rotterdame, pričom ich objem dosiahol šesťtýždňové maximum, vzhľadom na to, že obchodníci sa snažia zvýšiť úroveň zásob pred sankciami, ktoré budú uvalené 5. decembra.
Vývoz do stredomorských krajín sa za štyri týždne do 21. októbra znížil. Toky do tohto regiónu vrátane Turecka, ktoré je vylúčené z európskych údajov v hornej časti tejto časti, klesli z päťtýždňového maxima. Dodávky do Talianska klesli, ale objem smerujúci do Turecka zostal blízko najvyššej hodnoty za celý doterajší rok.
Kombinované toky do Bulharska a Rumunska sa vzdali ziskov z predchádzajúceho týždňa. Takmer celý objem smerujúci k zákazníkom v Čiernom mori končí v Bulharsku. Krajina si zabezpečila čiastočnú výnimku zo zákazu EÚ na dovoz námornej ropy z Ruska.
Ázia
Zásielky pre ázijských zákazníkov Ruska, ako aj zásielky na plavidlách bez konečného určenia, ktoré zvyčajne končia v Indii alebo Číne, klesali už druhý týždeň. Objem ropy smerujúcej do Ázie predstavoval za štyri týždne do 21. októbra v priemere 1,78 mil. barelov denne, pričom ďalších 100 000 barelov denne sa prepravovalo na tankeroch, ktorých miesto vykládky nie je jasné.
Všetky tankery, ktoré prevážajú ropu do neidentifikovaných ázijských destinácií, signalizujú Port Said alebo Suezský prieplav, pričom konečné miesta vyprázdnenia budú zrejme známe najskôr po preplávaní vodnou cestou do Červeného mora. Väčšina týchto lodí končí v Indii, niektoré smerujú do Číny a príležitostne sa objavia aj plavidlá smerujúce do iných destinácií, ako je Fudžajra v Spojených arabských emirátoch alebo Kolombo na Srí Lanke.
Toky podľa miesta vývozu
Súhrnné toky ruskej ropy klesli za sedem dní do 21. októbra v porovnaní s predchádzajúcim týždňom o 290 000 barelov denne, t. j. o 9 %. Celkový objem vyvezený po mori klesol na najnižšiu úroveň za posledných päť týždňov, pričom toky z čiernomorského prístavu Novorossijsk klesli na najnižšiu úroveň od apríla. Údaje nezahŕňajú objemy z Ust-Lugy a Novorossijska označené ako kazašský stupeň KEBCO.
Príjmy z vývozu
Príjmy do vojnovej pokladnice Kremľa z vývozného cla na ropu klesli za sedem dní do 21. októbra o 12 miliónov USD na 121 miliónov USD. Štvortýždňový priemerný príjem sa tiež znížil a stratil 8 mil. dolárov na 137 mil. dolárov. Týždenný ukazovateľ je najnižší od februára, keď Moskva nariadila vstup svojich vojsk na Ukrajinu, zatiaľ čo štvortýždňový priemer je najnižší od začiatku marca. Príjmy zasiahla kombinácia nižších tokov a poklesu sadzby vývozného cla.
Podľa výpočtov agentúry Bloomberg na základe údajov zverejnených ruským ministerstvom financií je októbrová sadzba vývozného cla vo výške 6,06 USD za barel najnižšia od februára 2021.
V novembri sa colné sadzby opäť znížia, a to na 5,83 USD za barel, čím sa dostanú na najnižšiu úroveň od januára 2021. Diskont Uralu voči Brentu sa počas posledného výpočtového obdobia, ktoré trvalo od 15. septembra do 14. októbra, v porovnaní s predchádzajúcim obdobím zvýšil a dosiahol približne 25,50 USD za barel.
Toky z miesta pôvodu na miesto určenia
Nasledujúce grafy znázorňujú počet lodí, ktoré opúšťajú jednotlivé vývozné terminály, a miesta určenia nákladu surovej ropy zo štyroch vývozných regiónov.
Podľa údajov o sledovaní plavidiel a správ prístavných agentov naložilo v týždni do 21. októbra celkovo 28 tankerov 20 miliónov barelov ruskej ropy. To je o 2,1 milióna barelov menej. Destinácie sú založené na tom, kam plavidlá signalizujú, že smerujú v čase písania tohto článku, a niektoré sa takmer určite zmenia v priebehu plavby. Všetky údaje nezahŕňajú náklad označený ako kazašská trieda KEBCO.
Celkový objem na lodiach, ktoré nakladajú ruskú ropu z pobaltských terminálov, sa nezmenil a už tretí týždeň dosahuje 1,25 milióna barelov denne.
Preprava z Novorossijska v Čiernom mori klesla na najnižšiu úroveň od týždňa, ktorý sa skončil 1. apríla, pričom za sedem dní do 21. októbra naložili náklad ruskej ropy len 2 tankery.
Preprava z Arktídy vzrástla na najvyššiu úroveň od ruskej invázie na Ukrajinu, pričom v týždni do 21. októbra vyplávali z Murmanska štyri lode.
Dodávky z Tichomoria sa v týždni do 21. októbra nezmenili. Nakladalo sa osem nákladov ropy ESPO, všetky smerovali do Číny. Náklad ropy Sachalin Blend smeruje do Južnej Kórey. Rusko tiež naložilo svoj prvý náklad ropy Sokol od mája, pričom plavidlo zostalo od naloženia zakotvené v blízkosti terminálu.
Poznámka: Tento článok je súčasťou pravidelného týždenného seriálu sledujúceho prepravu ropy z ruských vývozných terminálov a príjmy ruskej vlády z vývozného cla.
Poznámka: Všetky údaje boli revidované tak, aby nezahŕňali náklad patriaci kazašskej spoločnosti KazTransOil JSC, ktorý prechádza Ruskom a je prepravovaný z Novorossijska a Ust-Lugy.