- Kandidát na ministra dopravy tvrdí, že pôžička dusí hospodárstvo
- Keňská vláda sa snaží znížiť dlhové riziká
Bloomberg informoval, že Keňa plánuje požiadať Čínu o dlhšiu lehotu splatnosti úveru vo výške 5 miliárd USD, ktorý použila na výstavbu novej železničnej trate, uviedol dezignovaný minister dopravy Kipchumba Murkomen.
Obsluha pôžičiek Exportno-importnej banky Číny, ktoré sú splatné za 15 až 20 rokov, dusí ekonomiku, povedal Murkomen v stredu zákonodarcom na schvaľovacom vypočutí v hlavnom meste Nairobi.
“Ak sa nám podarí predĺžiť splatnosť na 50 rokov, zmierni to záťaž” a umožní vláde použiť peniaze na iné časti hospodárstva, povedal. “Dusia nás pôžičky.”
Keňa je vystavená vysokému riziku dlhovej krízy a zníženie jej zraniteľnosti je hlavným cieľom 38-mesačného programu podporovaného Medzinárodným menovým fondom, ktorý bol oznámený začiatkom tohto roka. Podľa údajov Štátnej pokladnice predstavoval dlh krajiny v júni 8,58 bilióna šilingov, čo zodpovedá 67,8 % hrubého domáceho produktu.
Železničná trať, ktorá je súčasťou čínskej iniciatívy Pás a cesta, je najväčším infraštruktúrnym projektom Kene od získania nezávislosti od Veľkej Británie v roku 1963. Spája Nairobi s prístavom Mombasa, najväčším prístavom vo východnej Afrike. Spoločnosť Kenya Railways Coyp. mala začať prevádzkovať projekt v júni po tom, ako ho prevzala od spoločnosti Africa Star Railway Operation Co., dcérskej spoločnosti China Road and Bridge Corp. s cieľom znížiť prevádzkové náklady.
Murkomen uviedol, že využívanie krátkodobého kapitálu na výstavbu dlhodobých projektov, ako sú železnice, viedlo k nesúladu vo financovaní. Podľa jeho slov sa železnice ešte nedostali na hranicu rentability.
“Stáva sa nemožným, aby sme mohli splácať tento úver z príjmov, ktoré pochádzajú zo železníc,” povedal. “Dokonca ani za 50 rokov sa to nikdy nevyrovná.”
Ďalšie zaujímavosti z vypočutia:
- Murkomen sa zaviazal, že zverejní zmluvu o železničnom projekte. Sudca najvyššieho súdu už predtým nariadil ministerstvu financií zverejniť podmienky zmluvy.
- Keňa plánuje zrušiť fond, ktorý zriadila na pomoc pri financovaní výstavby ciest súkromnými investormi, pretože plán je príliš drahý.
- Vláda plánuje vypísať cestné dlhopisy, aby vyrovnala približne 140 miliárd šilingov nevyrovnaných účtov, ktoré dlhuje dodávateľom.